تحولات لبنان و فلسطین

با توجه به نظرات فعالان حوزه مد و لباس ایرانی – اسلامی، علت اینکه طراحی‌های طراحان لباس ایرانی – اسلامی در بازار رونق نداشته باشد، ذائقه‌سازی از سوی مخالفان پوشاک اسلامی و نبود حمایت دولت از طراحان بوده است.

حلقه‌های مفقوده توسعه پوشاک ایرانی - اسلامی

به گزارش قدس خراسان، چند سالی است طراحی لباس ایرانی – اسلامی و برگزاری جشنواره‌هایی در این زمینه در کشور رونق گرفته است، اما آنچه در بازار پوشاک شاهد آن هستیم نشان می‌دهد این طراحی‌ها هنوز به مرحله تولید انبوه نرسیده است و همچنان شاهد پوشاکی در بازار هستیم که هیچ نشانی از اصالت ایرانی – اسلامی در آن‌ها دیده نمی‌شود.  

برای بررسی علت این موضوع به سراغ دو بانوی مشهدی فعال در حوزه مد و لباس رفتیم تا دلیل این ناکامی را در حوزه عرضه پوشاک ایرانی - اسلامی جویا شویم.
الهه باقری، مدیر مسئول مؤسسه گفتمان مُد والا که دانشجوی دکترای مدیریت برنامه‌ریزی فرهنگی است و به‌ واسطه دغدغه‌های فرهنگی که داشته دو سالی است که این مؤسسه را در زمینه مد و لباس تأسیس کرده، درباره فعالیت‌هایی که تاکنون در حوزه لباس ایرانی – اسلامی در استان انجام شده است، گفت: کاری در حوزه مد و پوشاک اسلامی – ایرانی انجام نشده و به‌ نظر می‌رسد در بسیاری از این کارها به ‌طور معکوس عمل شده است. در حال حاضر اگر مقایسه‌ای با ۱۰سال گذشته در زمینه تعریفی که برای مانتو قائل بودیم که یک پوشش اجتماعی با قد و آستین مناسب و پارچه‌هایی تعریف شده بود، اکنون به طرح‌هایی در بازار رسیده‌ایم که از نظر قد لباس و آستین، دکمه نداشتن و پارچه‌های بدن‌نما در حال تبدیل شدن به بلوز هستند تا مانتو، چرا که کار خاصی در زمینه فرهنگ‌سازی مد و لباس ایرانی – اسلامی انجام نشده است.

ذائقه‌سازی مخالفان پوشش ایرانی – اسلامی
باقری دلیل حرکت بازار به این سمت و سو را ذائقه‌سازی مخالفان پوشش ایرانی – اسلامی عنوان کرد و افزود: این مدل لباس‌هایی که اکنون در بازار موجود است در یک روند فرهنگی برای مردم ذائقه‌سازی شده است، این افراد توانسته‌اند ذائقه مردم را به ‌گونه‌ای شکل دهند که تولیدات امروز بازار نیاز مردم شود.
مدیر مسئول مؤسسه گفتمان مُد والا خاطرنشان کرد: هنگامی که افراد محبوب جامعه به‌عنوان سلبریتی با پوشش‌هایی متفاوت از فرهنگ ایرانی - اسلامی روی فرش‌های قرمز می‌آیند، به ‌طور طبیعی انتظار رعایت پوشش مناسب از جوانان در اجتماع، دانشگاه یا سایر محافل کمرنگ می‌شود.
وی درباره راهکار این موضوع بیان کرد: برای اصلاح این وضعیت ابتدا باید طرفداران پوشش ایرانی – اسلامی بحث ذائقه‌سازی را در جامعه شکل دهند، ما در دورهمی «سرمُد» که در زمینه پوشش‌ با عنوان دورهمی فرهیختگان و فعالان حوزه مد و لباس برگزار کردیم و درصدد برگزاری دورهمی بخش فعالان در این زمینه نیز هستیم، در نهایت می‌خواهیم به یک طراحی‌ لباس فاخر و جذاب برای نوجوانان و جوانان برسیم.
باقری متذکر شد: با توجه به گفت‌وگویی که با جوانان داشتم از آن‌ها پرسیدم اگر یک لباس فاخر و زیبای پوشیده در بازار باشد، آیا شما آن لباس را تهیه می‌کنید؟ پاسخ جوانان این بود که اگر چنین لباسی در بازار باشد آن را تهیه می‌کنیم. بنابراین یکی از موضوعات این است که این نوع پوشش اکنون در بازار خیلی کم است و اگر بازار با این نوع لباس‌های پوشیده اشباع نشود، قدرت خرید برای کسی که طرفدار این نوع پوشش هستند نیز کم می‌شود.
مدیر مسئول مؤسسه گفتمان مُد والا عنوان کرد: در بازار نمی‌توان طرح‌های مانتوهای مدرسه را به مردم ارائه دهیم و به نوجوانان بگوییم همین مانتو را در خارج مدرسه هم بپوشند؛ چرا که دختران جوان و نوجوان ما در ساعات مدرسه هم با اکراه لباس فرم را می‌پوشند چه برسد که همان مدل را برای پوشش میهمانی خود انتخاب کنند. بنابراین نیاز به حمایت از طراحان جوان داریم تا بتوانند طرح‌هایی متناسب با فرهنگ ایرانی - اسلامی و تمایلات نوجوانان و جوانان تولید کنند. 
وی افزود: همچنین باید تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران را تشویق و حمایت کنیم تا این طرح‌ها را خریداری و تولید کنند، این چرخه از طراحی تا تولید و عرضه باید به‌درستی شکل بگیرد تا بتوانیم بازار مناسبی برای پوشش‌های اسلامی ایجاد کنیم. البته گرانی پارچه‌ها و چالش‌های دیگر نیز وجود دارد اما با هدایت درست این چرخه تولید همه این چالش‌ها جبران می‌شود و وقتی حمایت‌ وجود داشته باشد، رغبت برای انجام این کارها افزایش می‌یابد. 

جای خالی مشوق‌هایی برای تولیدکنندگان
باقری ادامه داد: دولت باید از طراحان و تولیدکنندگان داخلی در زمینه پوشش ایرانی – اسلامی حمایت‌ کند، تا آن‌ها تشویق شوند. در این چرخه، تولیدکننده به ‌دنبال کسب سود است و ممکن است برای او تفاوتی نداشته باشد که از چه الگوهایی استفاده کند. بنابراین باید مشوق‌هایی برای تولیدکنندگان در نظر گرفته شود که همسو با فرهنگ و ارزش‌های ما باشد یا باید از افرادی که دغدغه پوشش اسلامی را دارند، حمایت کنیم.
مدیر مسئول مؤسسه گفتمان مُد والا خاطرنشان کرد: برخی از دوستان وارد بازار پوشش اسلامی می‌شوند، اما آن قدر این بازار بزرگ و پررقابت است و برخی افراد سود برایشان در اولویت است و به مسائل فرهنگی و دینی توجه نمی‌کنند که این افراد تازه‌وارد را تا مرز ورشکستگی می‌برند، دولت می‌تواند این افراد را حمایت کند و مشوق‌هایی مانند تسهیلات مالی، معافیت‌های مالیاتی یا تأمین مواد خام و تجهیزات به این تولیدکنندگان ارائه کند، این مشوق‌ها می‌تواند سبب افزایش رغبت تولیدکنندگان شود، حتی اگر اعتقادی به این موضوع نداشته باشند.

ایجاد مزیت رقابتی با توجه به نیازهای طراحان لباس ایرانی – اسلامی 
در ادامه اعظم پارسا، کارشناس ارشد مد و لباس نیز در گفت‌وگو با قدس خراسان گفت: بیشتر تلاش بنده طراحی پوشاک در تراز پوشاک ایرانی - اسلامی است، سعی بر این است که به‌ عنوان یک کارآفرین الگویی کامل از پوشاک را به هنرجویان و هموطنان عرضه کنم تا برازنده یک بانوی ایرانی، برای نسل جوان و سایر سنین و سلیقه‌ها باشد و همه این افراد بتوانند با این طرح‌ها که به‌روزترین و جدیدترین ایده‌ها را در خود گنجانده، ارتباط برقرار کنند. 
پارسا در خصوص کارهای انجام شده در حوزه پوشاک ایرانی – اسلامی نیز بیان کرد: در حوزه مد و لباس تلاش‌های بسیاری انجام شده که جای قدردانی دارد، اما با توجه به گستردگی این حوزه باید حمایت‌ها، تبلیغات و سرمایه‌گذاری بیشتری در این زمینه انجام شود تا تلاش‌ها به نتیجه برسد و اثر آن در جامعه به ‌صورت ملموس‌تری دیده شود.
این کارشناس ارشد مد و لباس یادآور شد: اینکه برخی می‌گویند سبک‌های خارجی در میان مردم طرفدار دارد، شاید در بعضی موارد این گونه به نظر برسد، اما موضوع اینجاست که ما باید طراحی‌های نوین و متنوع و آثاری دلنشین برای همه سلیقه‌ها و سنین با طرح‌های مختلف داشته باشیم و حمایت شویم تا این طرح‌ها بیشتر معرفی شوند.
وی افزود: اگر به تاریخ پرافتخار ایران و گذشته نظری داشته باشیم و به طبیعت و زیبایی‌های آن توجه کنیم، می‌توانیم ابداع‌کننده باشیم و از این مسیر می‌توانیم بانوان ایرانی را در زمینه پوشاک اقناع کرده و به سلیقه آن‌ها توجه کنیم، با این کار متوجه می‌شویم نظریه بالا صحیح نیست و زنان ایرانی اقبال خوبی به طرح‌های ایرانی - اسلامی نشان می‌دهند.
پارسا متذکر شد: دولت و بخش خصوصی در زمینه مد و پوشاک اسلامی باید در کنار یکدیگر باشند و مقامات دولتی به نیازها و نظرات بخش خصوصی توجه و از تجربه و تخصص آن‌ها استفاده کنند، دولت همچنین باید به نیازهای واقعی این بخش توجه و با تسهیلات، امکانات و تبلیغات حمایت کند، تا تولیدکننده و طراح به‌عنوان یک مزیت رقابتی در جامعه حرفی برای گفتن داشته باشد و طرح‌های خود را تنوع ببخشد.
با توجه به نظرات فعالان حوزه مد و لباس ایرانی – اسلامی، آن چیزی که سبب شده طراحی‌های کپی‌برداری در کشور خواهان داشته باشد و طراحی‌های طراحان لباس ایرانی – اسلامی در بازار رونق نداشته باشد، ابتدا ذائقه‌سازی از سوی مخالفان پوشاک اسلامی و بعد نبود حمایت دولت از طراحان بوده که موجب شده شاهد تولید انبوه این طراحی‌های فاخر پوشیده در بازار پوشاک نباشیم، این موضوع چه از نظر فرهنگی و چه از لحاظ اقتصادی باید مورد توجه قرار گیرد تا مسئولان و تصمیم‌گیران این حوزه بتوانند با مدیریت صحیح راهگشای مسیر طراحان لباس باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.